Google Analytics

Saturday 21 February 2015

حضارة مصر المهملة و المجهولة للكثيرين

25 ديسمبر 2014

اتفرجت على مجموعة أفلام وثائقية عن الحضارة المصرية القديمة اللي كانت بتتكلم على محاولات العالم فك الغاز الحضارة الفرعونية زي الهدف من الاهرامات اللي اختلف العلماء على تفسيره منهم اللي بيقول إنها كانت مقابر للملوك و منهم اللي شايف إن ده تفسير مش صح و إن الاهرامات اتبنت بطريقة معقدة لأهداف اخرى و فيه ناس بتتبنى نظرية إن الاهرامات اتبنت لتوليد الطاقة من البيئة المحيطة و نظريات و معلومات تانية كتير كانت بالنسبة ليا معلومات أول مرة اعرفها منها إن الحضارة المصرية ابتديت في جنوب غرب مصر بين الحدود الغربية لمصر مع حدود ليبيا و هناك فيه كهوف من عصور ما قبل التاريخ في اماكن أول مرة أسمع عنها زي مكان اسمه وادي صورة (Wadi Sura) و Gilf Kebir (معرفش ترجمته بالعربي) و فيه مكان اسمه Nabta Playa (برضه معرفش يعني إيه بالعربي) اكتشفوا هناك حاجة شبه الStonehenge اللي في انجلترا و وجدوا علاقة بين الشيء ده و النجوم اللي في الفضاء. دي كام صورة جبتهم من الإنترنت للأماكن دي.
طبعا أنا كنت منبهر بكمية الاماكن التاريخية اللي عمري ماكنت سمعت عنها أي حاجة قبل كده و حسيت بالحسرة على مصر اللي فيها كنوز كتير محدش عارف يستغلها صح.
الافلام الوثائقية دي بتبين للعالم حاجات كتير زي:
- السلطات المصرية غير مهتمة بالاثار المصرية اللي لا تقدر بثمن و الافلام دي جابت أماكن تاريخية كتير مليانة زبالة و طبعا الناس اللي لازم تحط التاتش بتاعها و تكتب اساميها على جدران المعابد و الاماكن التاريخية للذكرى و الكلام ده.
- اغلب المصريين للاسف اثبتوا انهم تقريبا بيحتقروا حضارتهم و الدليل إن 99% من علماء المصريات (Egyptology) مش مصريين ده لو اعتبرنا إن الافاق زاهي حواس ده عالم مصريات من الاساس.
- مصر في ايدها كنوز محدش عايز يستغلها و لو استغلينا جزء بسيط من تاريخ مصر في السياحة, كانت مصر بقيت اكبر دولة سياحية في العالم.
معلومة بسيطة على الماشي, فرنسا تعداد سكانها تقريبا 70 مليون نسمة و عدد السياح اللي بيروحوها في السنة أكتر من 80 مليون سائح في السنة و أنا شخصيا رحت فرنسا واقدر اقول بكل سهولة إن اثار وجو مصر تضرب اثار وجو فرنسا بمليون جزمة بس للاسف فيه ناس عارفة تستغل اللي عندها و فيه ناس بتحتقر كنوزها وبتشوهها كمان لدرجة اننا بوظنا هرم سقارة اللي يعتبر من اقدم الأبنية اللي في التاريخ الانساني!



2 comments:

  1. Napta Playa

    https://www.youtube.com/watch?v=vk3hMoRZm9k

    ReplyDelete
  2. Prehistoric Paintings in Gilf Kebir

    https://www.youtube.com/watch?v=HCUdOhG__d4

    ReplyDelete