Google Analytics

Tuesday 3 February 2015

شهادة حق عن احداث مصر بعد يناير 2011 و اعرفها بنفسي

30 نوفمبر 2014

بعد حكم البراءة اللي كان متوقع، اكيد الاعلام و النظام هيروج لفكرة ان الاخوان هما اللي قتلوا المتظاهرين ايام مظاهرات يناير ٢٠١١ و طبعا هنلاقي ناس كتير ماشيين ورا الكلام ده و مع الوقت هتصبح حقيقة زي بقية الاكاذيب اللي الشعب صدقها من كتر ترديدها في الاعلام و عشان كده لازم كل واحد عنده اي معلومة عن ثورة يناير يوثقها و يقول شهادة حق عشان الحقيقة تفضل عايشة وسطنا.
كل حاجة انا اعرفها عن احداث مصر المختلفة اللي هعرضها عن طريق ناس و أصدقاء شخصيين اعرفهم و كانوا موجودين في قلب الأحداث. الناس دي دم و لحم مش كلام في التليفزيون مالوش اي دليل مادي.
١. ٢٨ يناير:
ليا واحد صاحبي (مش اخواني) لما شاف بطش الشرطة ضد المتظاهرين في ٢٥ يناير قرر انه ينزل ميدان التحرير يوم ٢٨ يناير بعد ما شاف ان في بنات ارجل منه نزلت الشارع و مش خايفة. المهم صاحبي ده لما نزل الميدان، شاف بعينه عربيات الجيش و هي شايلة ذخيرة و بتنقلها للداخلية اللي كانت بتضرب رصاص حي علي المتظاهرين و شارك هو و غيره من الشباب اللي هناك في منع العربيات دي من الوصول للداخلية و قلبوا عربية من عربيات الجيش.
٢. ٢ فبراير (موقعة الجمل):
ليا واحد صاحبي (مش اخواني) كان موجود في ميدان التحرير من اليوم اللي قبله و كان اغلب الناس اللي في الميدان ابتدوا يسيبوا الميدان بعد خطاب مبارك العاطفي اللي وعد فيه بعدم ترشحه هو او ابنه للرئاسة في سبتمبر. يوم ٢ فبراير الضهر صاحبي شاف بلطجية الحزب الوطني و علي فكرة دول اشخاص معروفة لسكان المنطقة و هما داخلين الميدان و حصل اللي حصل يومها. و شفنا كلنا ازاي رجال الجيش وسعوا للناس دي انها تدخل الميدان. معرفش مين اللي عمل احداث العنف خلال فترة الليل بس ده اللي اعرفه و متأكد منه عن احداث موقعة الجمل في فترة الصبح.
٣. اقتحام مقرات أمن الدولة:
ليا واحد صاحبي (مش اخوان طبعا) دخل مقر أمن الدولة في مدينة نصر بعد ما رجال الجيش فتحوا للناس الأبواب و لقي كام تقرير خايب عن كام ممثلة و سلم التقارير دي لرجال الجيش و هو خارج
٤. ٩ أكتوبر (مجزرة ماسبيرو)
الحادثة دي حصلت بعد ما سيبت مصر و سافرت لكندا و شفت كل الفيديوهات اللي بتوضح ان مدرعات الجيش دهست المتظاهرين و قتلوا اللي اتقتلوا و منهم مينا دانيال. بالصدفة اتعرفت علي صديق مصري (بطل بمعني الكلمة من وجهة نظري). الراجل ده كان شاهد علي الأحداث في ماسبيرو و حمي شوية مسيحيين في مكان عمله و ده كلفه انه خسر كل ما يملك من اعمال في مصر عشان اتصرف بإنسانية و حمي ناس اغراب ميعرفهمش.
٥. مجزرة فض رابعة:
ليا واحد زميل و صديق عزيز كان شغال في الخليج و نزل مصر اجازة وقت اعتصام رابعة و قرر انه يزور الاعتصام عشان يعرف اذا كان الكلام اللي بيتقال علي اللي بيحصل فيه حقيقي و لا كلام فارغ و دخل الاعتصام في اليوم اللي قبل الفض و ماشفش اي حاجة مريبة علي حد روايته لأصدقائه اللي انا اعرفهم من شركتي القديمة في مصر. بعد ما رجع بيته و صحي الصبح علي خبر فض الاعتصام، اخد عريبته و اتجه ناحية ميدان رابعة و عند المنصة أتقتل برصاص حي. اللي يكمل القصة دي واحد صاحبي حكي قدامي (بحسن نية) انه قابل أصدقاء ليه من ضباط الشرطة اللي اشترك بعضهم في فض الاعتصام و أكد ان رجال الداخلية كانوا داخلين يفضوا الاعتصام بهدف الانتقام من الاخوان علي اللي عملوه فيهم في الفترات السابقة.
دي كل حاجة اعرفها عن احداث اعتقد انها مهمة في تاريخ مصر المعاصر و معلش مش هصدق اي كلام مختلف بيتقال في الاعلام اللي اصبح بالنسبة ليا جهاز وسخ مالوش اي مصداقية عندي.
عشان الاخوان ميظيتوش، انا ضد الاخوان سياسيا لابعد الحدود و ضد اي واحد بيقول ان مرسي لسة معاه الشرعية و شرعية مرسي و جماعته سقطت نهائيا بالنسبة ليا لما شفته زي ما شافه ملايين المصريين و هو بيحط ايده في أيد شيوخ سلفية كفرت المعارضين ليه و احلت دمهم ده غير تهديدات الاخوان و مؤيديهم بالعنف ضد الشعب و اعتقد ان الفيديوهات منتشرة في كل مكان اللي بتدين عنفهم. ده مش معناه ان الدولة تقتلهم بدم بارد عشان ده بيزود المشكلة اكتر من وجهة نظري بس بالنسبة ليا الاخوان مينفعش يرجعوا للحياة السياسية و وجودهم علي الساحة السياسية اكبر عائق امام اي قوي مدنية تسعي لأحداث اي تغيير في البلد.
اخيرا، انا انسان حقير جبان اكبر حاجة عملها هو انه نزل مع اللجان الشعبية اول كام يوم بعد انسحاب الشرطة في يناير ٢٠١١ و وقفت قدام كنيستي في الاسكندرية و شفت بعيني قد ايه أهل المنطقة كانوا خايفين اكتر مني علي سلامة الكنيسة و ده يثبت ان الشعب المصري من جواه طيب بس للاسف في ناس مصالحها وسخة بتعرف تلعب في دماغ الشعب و تفرق بين الناس و بعضها.
دي شهادة حق عن الأحداث اللي ذكرتها و هفضل افتكرها و هفكرها لعيالي عشان الحقيقة متموتش و متأكد ان فيه غيري كتير هيعمل ده.
و اخيرا مبروك البراءة لمبارك و العادلي و كل القذرين اللي معاهم

‏شهادة_حق#
‫#‏الحق_في_بلدي_بقي_شيء_نادر_الوجود

No comments:

Post a Comment