Google Analytics

Wednesday 18 February 2015

داعش صناعة امريكية ولا لأ

18 فبراير 2015

رسالة للمصريين اللي شايفين إن داعش صناعة امريكية.

تعالوا نفترض إن امريكا فعلا بتساعد داعش و بترمي لهم سلاح و أكل بالطائرت عشان جبنا كام صورة لطيارة بترمي شوية حاجات في الصحرا و قلنا إن ده لداعش مع إن مشفتش أي تصريح رسمي لأي مسؤول في أي دولة يدين امريكا على دعمها لداعش. المهم خلينا مصدقين إن داعش صناعة امريكية بأمارة الخنجر اللي ماركته امريكاني على اساس إني لو لبست تيشيرت Tommy ابقى عميل امريكاني. أي هري من الكلام ده أنا هصدقه و همشي معاه و هقول إن امريكا بتدعم داعش, هل كده كل مشاكلنا اتحلت؟؟

هل ده معناه إن مفيش عرب و مصريين بينضموا لداعش و بـيحاربوا معاهم؟؟ هل ده معناه إن مفيش بنات اتبهدلوا هناك لما صدقوا موضوع جهاد النكاح و راحوا يجاهدوا هناك مع المقاتلين؟؟ هل أي واحد فينا ميعرفش اصدقاء شخصيين مؤيد لداعش و اللي بيعملوه؟؟ هل تعتقد إن دعم امريكا فقط ممكن يصنع كل الناس المؤيدة للجماعة دي؟؟ إنت مش شايف إن فيه أي أسباب تانية ممكن تكون سبب في ده؟؟

حضرتك مش شايف إن فيه ناس بتستشهد باحداث تاريخية حصلت من المسلمين الأوائل شبه اللي بيحصل دلوقتي من داعش؟؟ أنا عارف إن فيه ناس بترد على الكلام ده و بتقول إن المسيحيين في اوروبا عملوا حاجات شبه كده, و أنا مش مختلف مع الرأي ده, بس أنتم مش واخدين بالكم إن المسيحيين دلوقتي بيعترفوا إن اللي حصل زمان من اجدادهم كان غلط و ادانوا اللي حصل زمان و اعتذروا عنه؟؟

هل هناك من يعتقد إن امريكا لو بطلت تدعم داعش, الدواعش هيختفوا؟؟ الحقيقة لأ لإن بكل بساطة داعش صناعة محلية و الاسباب كتير منها القهر و الجهل و غياب العدل و الطائفية اللي بيغذيها التمسك بالتدين الظاهري و التشبث بحرفية النص الديني و البعد عن روح النص الديني و غياب الانسانية.

داعش في العراق صناعة محلية و الاسباب معروفة و هو القهر اللي تم ممارسته أيام صدام ضد الشيعة و كرد فعل طبيعي تم قهر و ظلم السنة من قبل الشيعة بعد سقوط صدام و كان هذا هو نواة تكوين داعش في العراق. ممكن ترجع للبوست ده لو عايز تفاصيل أكتر شوية: http://fadykhair.blogspot.ca/2015/02/blog-post_44.html

داعش للاسف موجودة في أي مجتمع غير سوي يسوده الظلم و القهر و التفرقة بين الناس و الجهل و استخدام الدين لاذكاء روح الطائفية و العنصرية.

لو عايز تساعد في حل مشكلة داعش, واجه الحقيقة و بلاش ترمي كل مشاكل المجتمع على نظرية المؤامرة و تقول امريكا هي السبب. أي دولة في العالم بتعمل اللي يخدم مصالحها و لو افترضنا إن هناك دعم امريكي لداعش فده مش معناه إن دي أكبر أسباب انتشار داعش عشان بكل بساطة منطقتنا العربية هي المفرخة الأساسية للدواعش في الحقيقة.

لو فيه مشكلة في احداث قديمة حصلت, مطلوب ادانة أي خطأ حدث من أي إنسان أو على الاقل اعتباره فعل بشري لا علاقة له بالدين. ما احنا عارفين إن مفيش حد مبيغلطش و ممكن أي إنسان مهما كان يغلط و يتصرف غلط في أي وقت.

مشكلة داعش مشكلة فكرية بالاساس و الدليل الناس اللي في كل مكان و نعرفهم و مؤيدين لداعش.

دفن الرؤوس في الرمال مش مفيد لأي حد. للاسف المجتمع العربي وصل لمرحلة من العجز عن مواجهة مشاكله و كل ما يتزنق في أي مشكلة يستخدم شماعة امريكا. أي مصيبة تحصل تبقى امريكا السبب.

حاجة على جنب كده, لما حد يحاول يقول إن المسيحيين السبب في عمليات الإبادة اللي حصلت في امريكا الشمالية و إبادتهم للهنود الحمر, بصراحة أنا بيجيلي حالة من الضحك اللا ارادي لإن مش معني إن الناس اللي عملت الجرائم دي مسيحيين, تبقى الجريمة تدين الديانة المسيحية. هل حد من المجرمين دول مسك الانجيل و طلع أي حاجة تفيد إن اللي بيعمله ده من الدين المسيحي؟؟ أنا على حد علمي محصلش و لو الموضوع بيتقاس كده, يبقى الاسلام مدان في الإبادة العرقية اللي حصلت من تركيا للأرمن. طلعوا الدين من الموضوع هتلاقوا إن البشر طبيعة واحدة لما بيغيب القانون و العدل, الطرف الاقوى بيتحول لداعش بغض النظر عن هويته.

https://www.facebook.com/fkhair/posts/10155204546820029

No comments:

Post a Comment