Google Analytics

Tuesday 3 February 2015

داعش من الاسلام ام لا؟

28 ديسمبر 2014

معلش هو موضوع حساس بس اعتقد إنه من الواجب توضيح وجهة نظري فيه عشان أنا شايف إنه موضوع مهم لازم الناس تفهمه بطريقة واضحة.
الموضوع هو أفعال داعش و هل هي من الاسلام ام لا تمت للاسلام بصلة.
الموضوع ده اتفتح النهاردة و أنا عند مجموعة من الاصدقاء المسلمين و المسيحيين و كان النقاش محتدم بين كل الاطراف و أنا حاولت اوضح وجهة نظري عشان النقاش يهدي و نوصل لفهم واضح لأصل المشكلة من خلال متابعتي للاراء المختلفة لأصدقائي اللي عندهم معرفة أكتر بالتاريخ الاسلامي.
طبعا اصدقائنا المسلمين كانوا بيقولوا إن أفعال داعش لا تمثل الاسلام و إن عمرهم ما سمعوا عن الحاجات دي قبل كده. الكلام ده أنا متأكد مليون في المية انهم صادقين فيه لإن ببساطة التعليم الديني اللي هم اخدوه عمره ما كلمهم عن الاحداث التاريخية اللي حصلت أيام الاسلام في العصور القديمة اللي بالأدلة الكتيرة كانت مليانة عنف و قتل من اشخاص يعتبروا علامات في التاريخ الاسلامي و أنا اخدت مثال بسيط و هو الفيديو المشهور للصفوت حجازي لما كان بيتكلم بفخر إن عمرو بن العاص كان بيعلم ابنه إنه يضرب هام الرؤوس في الجهاد في سبيل الله (الفيديو في أول تعليق). طبعا كل واحد مسلم ممكن يقول إن دي كانت ظروف مختلفة و كل الكلام ده بس الواقع بيقول إن داعش و انصارهم شايفين إن المرحلة دي ينفع يقولوا إنها شبه المرحلة اللي حصل فيها الكلام ده اللي كان مليان عنف خاصة إن كتب الازهر فيها من القصص دي كتير (شوف فيديو ابراهيم عيسى عن كتب الازهر بهذا الخصوص في التعليق التالت)
أنا شخصيا شايف إن الحل للخروج من الأزمة دي في ايد الازهر و الحل مش محو الكلام ده من كتب الازهر الدراسية و بس و لكن لازم يتبعه اعتذار واضح و صريح من الازهر (اكبر مؤسسة اسلامية في مصر) عن احداث العنف اللي حصلت في التاريخ الاسلامي خاصة إن مفيش حد معصوم من الخطأ و الفصل بين تعاليم الدين الاسلامي الانسانية و الاحداث التاريخية المؤسفة (اللي من خلال اصدقاء مسلمين دارسين للتاريخ الاسلامي تعتبر كثيرة) و ده شبه اللي عمله الفاتيكان لما اعتذر عن اخطاء ارتكبت عن طريق رجاله في الفترات المظلمة.
و للعلم, اللي فاكر إن الاحداث المؤسفة موجودة في التاريخ الاسلامي و مش موجود في التاريخ المسيحي, احب اوضح إن الكلام ده مش صح بس برضه الناس عندها جهل بتاريخ الكنيسة اللي حصل فيه احداث مؤسفة برضه لما كان المسيحيين هم الاغلبية و أنا هاخد مثالين ايام فترة تولي البابا كيرلس الاول.
- حصلت احداث فتنة طائفية بين المسيحيين و بعض اليهود في الاسكندرية و تم قتل بعض المسيحيين في هذه الاحداث. اللي حصل بعد كده إن البابا كيرلس أمر بطرد اليهود من مدينة الاسكندرية عشان يهدي الاوضاع (اللينك في التعليق التاني). ده نفس الاسلوب اللي بيحصل في مصر لما تحصل أي احداث طائفية بين المسلمين و المسيحيين في مصر و دايما بنطلع ندين التهجير القسري اللي بيحصل ضد الأقلية المسيحية.
- في نفس أيام البابا كيرلس الاول, قام مجموعة من الرعاع المسيحيين و قتلوا عالمة و فيلسوفة مشهورة وثنية من فلاسفة الاسكندرية اسمها هيباتيا كانت ليها مجموعة كبيرة من الاتباع. الرعاع المسيحيين سحلوها لداخل كنيسة و قتلوها داخل الكنيسة وبعض المصادر التاريخية بتقول إن البابا كيرلس هو اللي حرض على عملية القتل و ان كانت الكنيسة بتنكر هذا الادعاء و لكن تبقى الحقيقة المؤكدة إن هباتيا تم سحلها و قتلها داخل كنيسة عن طريق مجموعة من الرعاع المسيحيين. (اللينك في التعليق التاني برضه)
التعصب الديني موجود في كل الاديان و في غياب العدل و القانون يتحول المجتمع لقانون الغابة يدهس فيه القوي على الضعيف و اللي لسة مش مقتنع بكلامي عندي كذا مثال يثبت إن ماهية الدين لا علاقة لها بتعامل الناس مع بعضها.
- الامارات دولة كل مواطنيها من المسلمين و لكن لم أسمع من أي شخص مصري مسيحي إن هناك أي تفرقة في المعاملة ضده و أعرف أيضًا إن حتى اتباع الاديان الغير سماوية لهم الحق في ممارسة طقوسهم الدينية في دور عبادة خاصة بهم. دي دولة فيها نظام و قانون و الناس عندها من الاخلاق الانسانية اللي بتخليهم عارفين يعيشوا مع بعض من غير مشاكل طائفية.
- على النقيض, خلال زيارتي للبنان, شفت و سمعت قصص كلها تثبت إن القوي في منطقته بيهرس الضعيف و عندي قصة صغيرة صديق مسيحي كان بيحكيها ليا بفخر. القصة بكل اختصار إن كان في ضيعة (قرية يعني) كلها من المسيحيين (و معروف إن لبنان مقسمة لضياع كل واحدة يسكنها ناس من مذهب معين). المهم الضيعة دي دخلها واحد مسلم من مدينة تانية ضل الطريق و لما وصل الضيعة دي, سأل الناس هناك على مكان يصلي فيه عشان كان ميعاد الصلاة, لما الناس اللي في الضيعة المسيحية عرفوا إن الراجل ده مسلم, ضربوه و طردوه من الضيعة.
الأمثلة كتير للتعصب الديني اللي موجود في أي مكان يغيب عنه العدل و هي دي مشكلة مصر اللي القانون فيها على الكيف و الضعيف ملوش أي ضهر يحميه من القوي اللي بيفتري عشان عارف إن محدش هيحاسبه.
اتمني إني أشوف بلدي نضيفة من الافكار المتطرفة المتعصبة اللي بتمزق البلد و يتم تطبيق القانون اللي من غيره يتحول أي مكان لغابة.
و معلش لازم نواجه مشاكلنا و نعترف بيها عشان نحاول نحلها بدل ماندفن راسنا في الرمل والمشاكل تزيد و تستفحل.

5 comments:

  1. https://www.youtube.com/watch?v=ojoBH1zHMkw

    ReplyDelete
  2. https://docs.google.com/document/d/12_d2dBdrhaORM0CRD02_7OrUCrZfWtCUdHGMTVN89iY/edit

    ReplyDelete
  3. https://www.youtube.com/watch?v=VRFK4B9uPrc

    ReplyDelete
  4. أستاذ فادى خير
    بعد التحية أحب أعرفك بنفسى
    أنا
    Abd Arahman
    أحد الأعضاء فى مجموعة
    Egycan
    و اتعرفت على حضرتك و مدونتك من خلال الجروب ده
    و الصراحة أنا معجب بكتباتك بصفة عامة و كتير منها بحس أنها فعلا موضوعية و منطقية
    بس أنا لي كذا تعليق على الموضوع ده
    بالنسبة لأن فى أحداث دموية فى التاريخ المبكر للإسلام و أن الأحداث دى هى التى تتسبب فى ظهور داعش فالكلام ده أنا متحفظ عليه أو على الأقل هو محتاج لبعض التوضيحات
    نقدر نقسم الأحداث التى يقال عنها عدوانية فى التاريخ المبكر للإسلام إلى 3 أقسام من وجهة نظرى
    :
    أولا قصص موجودة فى كتب التراث بأسانيد ضعيفة يعنى القصص دى لم تثبت و غالبا لم تحدث زى مثلا قصة حرق الخليفة أبو بكر الصديق لفجاءة اللى كان إبراهيم عيسي بيتكلم عليها و بيقول أن داعش بتستند لها فى حرق معاذ الكساسبة و بعدين رد عليه الحبيب على الجفرى و بين أسانيد القصة و بين أن كل رواتها ضعفاء و القصة لم تثبت أصلا ... و أنا عن نفسي شايف أن كتب التراث محتاجة لتحقيق أكتر من كدة لتنقيتها من هذه الروايات

    ثانيا أحداث دموية بالفعل حدثت فى التاريخ المبكر للإسلام لكن هذه الأحداث المسلمين كلهم شايفين أنها ضد الإسلام و القائمة تطول مثلا قتل أهل البيت فى كربلاء على يد جنود يزيد بن معاوية - قذف الكعبة بالمنجنيق على يد الحجاج و صلبه لعبد الله بن الزبير ... و غيرها كثير ...لكن هذه الأحداث ليست بحاجة لتنقية الكتب منها و لا الاعتذار عنها لأننا شايفين أنها حدثت على يد حكام ظلمة و أنها ضد الإسلام نفسه
    ثالثا و هذا هو النوع الذى قد يحدث حوله الجدل ... ممكن يكون فى أحداث حصلت فى زمن النبي عليه الصلاة و السلام أو الخلفاء الراشدين و البعض قد يظن أنها أحداث دموية لكن لو فهمنا ملابسات هذه الأحداث و الظروف التى حدثت فيها و السياق التارريخى لها سنجد أنه لا إشكال فيها و هذه لسنا بحاجة لا لتنقية كتبنا منها و لا للاعتذار عنها

    و لنأت للمثال اللى حضرتك ضربته عن القصة اللى صفوت حجازى كان بيقولها أن عمرو بن العاص كان بيحث ابنه على فلق الهام لا قطع الرقاب فى الحروب
    أولا أنا حاولت أدور على مصدر لهذه القصة باستخدام الجوجل و لم أتمكن من العثور على مصدر واضح لها فى كتب التراث سوي الفيديو بتاع صفوت حجازى فغالبا القصة دى هتكون وردت فى كتاب مش مشهور و سندها مش صحيح أى أنها لم تثبت لكن لو فرضنا جدلا أن القصة دى حصلت فعلا ... فهذا الكلام فى الحروب مش فى الظروف العادية ... يعنى عمرو بن العاص رضى الله عنه يحث ابنه على ضرب الرؤوس لا قطع الرقاب فى الحروب ... طيب ما الإشكال فى هذا ؟ الحرب أنت داخل يا قاتل يا مقتول و أنت تحاول قتل خصمك و خصمك يحاول قتلك ... فالقصة غالبا لم تثبت لكن حتى لو حصلت فلا أرى فيها إشكال ما دام ده فقط فى الحرب

    خلينى أطرح على حضرتك سؤال
    هل حضرتك شايف أن الأحداث التاريخية الموجودة فى العهد القديم و التى تنسب للأنبياء مثل النبي يشوع أنه قام بغزو فلسطين و إبادة شعوبها بالكامل من على وجه الأرض بأوامر إلهية و اتخاذها وطن لليهود باعتبارها أرض الميعاد للشعب المختار ... ألا ترى أن الأحداث دى هى السبب فى مجازر اليهود للفلسطينيين حاليا؟ بل و رجال الدين اليهود
    يصدرون فتاوى بقتل الفلسطينيين بناء على نصوص العهد القديم و هذه الأحداث التاريخية

    https://www.facebook.com/abd.arahman.714/posts/383196548524981?pnref=story

    http://www.naamy.net/view.php?id=1100

    فهل حضرتك ممكن بنفس المنطق تطالب الكنيسة بحذف هذه النصوص من العهد القديم و الاعتذار عنها حتى لا نقول أن الإرهاب الإسرائيلي له علاقة بالكتاب المقدس ؟

    ReplyDelete
  5. اشكرك على تعليقك و أنا شايف إن حضرتك بتتكلم كلام منطقي و محتاج يوصل للناس كلها من خلال المؤسسات الاسلامية و الازهر أهمهم في مصر زي ما أنا قلت في البوست. أنا شايف إن زيادة الوعي بين الناس هو المطلوب و ده مش موجود حاليا للاسف و واضح إن الازهر مليان أفكار غير سليمة و الدليل مناهج الازهر اللي ابراهيم عيسي اتكلم عليها. أنا مش شخص خبير في الموضوع ده و شايف إن الحل لابد إنه يكون من القيادات الدينية.

    لو هنتكلم على اللي حصل أيام اليهود زمان, فأنا شخصيا مش بنكر اللي حصل و كتبت بوست شبه كلامك عن الصراع الفلسطيني الاسرائيلي. أنا شايف إن الحل للصراعات القائمة على الدين لازم تنتهي في زمننا ده.

    البوست اللي قصدي عليه:
    http://fadykhair.blogspot.ca/2015/02/blog-post_96.html

    و شكرا لتعليقك مرة تانية و أتمنى ان يختفي العنف من المنطقة العربية خاصة العنف المستند على نصوص أو احداث دينية

    ReplyDelete