Google Analytics

Monday 9 March 2015

تجيبها كده تجيلها كده هي كده

9 مارس 2015

واضح إن الكلام اللي قاله توفيق عكاشة على خمسة خمسة عامل رعب للناس خوفا على السيسي. كلام عكاشة طلع بيخوف فعلا و الدليل اللي حصل في 13 13 2013. 

السيسي بالنسبة للكثيرين مهدد و شايل كفنه على ايده بس للاسف المؤمرات تحاك ضده من كل الاتجاهات خاصة امريكا اللي بتدعم الاخوان (مع إن السيسي شخصيا قال إن مصر حليف لامريكا). 

موضوع الكنيسة اللي الاقباط معرفوش يبنوها في المنيا مع انهم معاهم تصريح بالبناء اثبتت حاجة غريبة جدا و هي إن السيسي راجل محترم بس الدولة ضعيفة قدام السلفيين (مع إن السلفيين طول عمرهم معروف عنهم انهم كلاب النظام)

الاعلام مستقل و حر و القضاء شامخ و مستقل برضه في نظر الكثير و لما قلت إن فيه تسريبات بتقول إن الاعلام مسيطر عليه من الدولة و القضاء بيتحرك بتليفون من مكتب السيسي, كان الكلام ده كالهذيان بالنسبة للي بيسمعني. 

 ده ملخص اللي سمعته الكام يوم اللي فاتوا من كذا حد جوه و بره مصر. من الاخر, محدش يحاول يتكلم بأي كلمة على السيسي عشان الراجل ضحي كتير عشان مصر و ربنا يحميه عشان لو حصل له حاجة, البلد هتروح في داهية. 

محدش بيؤيد السيسي مستعد يعترف إن السيسي غلطان في أي حاجة. ده ملخص الحكاية كلها و لو فيه فشل يبقى بسبب الفساد اللي في كل حتة (باستثناء السيسي طبعا) أو للمؤمرات اللي بتحصل ضده من كل الاطراف على رأسهم امريكا أو بسبب الشعب البايظ العنصري الجاهل. 

ملحوظة غريبة, دي تقريبا نظرة الاخوان لمرسي مع اختلاف الاسماء. 


No comments:

Post a Comment