Google Analytics

Tuesday 10 March 2015

من رحلتي للبنان

9 مارس 2015

على قد ما الواحد كان متشوق إنه يزور لبنان من كتر ما الواحد بيسمع عنها كتير, بس زيارتي للبنان كان ليها تأثير غريب عليا و خلتني أشوف الدنيا بمنظور تاني خالص مكنتش اتخيل إني هشوفه في حياتي و فسر لي حاجات كتير مكانتش مفهومة بالنسبة ليا.
ده يرجع لسبب واحد و هو إني عشت وسط اللبنانيين الحقيقيين مش الناس البلاستيك اللي موجودين على شاشات التليفزيون. الحياة في لبنان و خاصة برة بيروت حياة تانية محدش يقدر يعرفها حتى لو راح لبنان كسائح.
أكتر حاجة الناس سألتني عليها لما رجعت هي بنات لبنان بس أنا أكتر حاجة علقت معايا هي الطائفية القذرة اللي في كل مكان رحته في لبنان. على قد ما ربنا ادى لبنان طبيعة مميزة عن بقية الدول العربية, بس الطائفية اللي فيها خليتها بلد حالها لا يسر عدو ولا حبيب.
من الحاجات اللي حسيت إنها مشتركة بين اللبنانيين و المصريين هو حبهم للفرفشة حتى لو حالتهم كرب. الحاجة التانية اللي لقيتها عند اللبنانيين و موجودة عند المصريين هو انهم شايفين انهم اعظم امة في العالم و شايفين نفسهم أحسن ناس في الكون زي ما المصريين شايفين نفسهم برضه.
على قد ما أنا اتفستحت هناك في اماكن جميلة, على قد ما حزنت على البلد اللي عندها كل مقومات النجاح بس للاسف الطائفية دمرتها لدرجة إن لبنان وصلت لمرحلة إن اللبنانيين اللي عايشين خارج لبنان اضعاف اللي جوه لبنان.
من الحاجات القليلة اللي في لبنان و مش في مصر هو إن لبنان مفيهاش تحرش بعكس مصر و عشان كده فيه ناس فاكرة إن اللبنانيات أحلى من المصريات بس من وجهة نظري أنا شايف إن المصريات في نفس مستوى الجمال بتاع اللبنانيات بس الفكرة إن البنت في مصر مش بتقدر تعيش طبيعي كأي إنسان طبيعي و ده بينعكس على مظهرها الخارجي بالتأكيد.

No comments:

Post a Comment