Google Analytics

Monday 30 March 2015

عن حرب اليمن - كلاكيت تاني مرة

30 مارس 2015


أولا اشكر كل واحد شارك في استطلاع الرأي السريع ده اللي أكيد مش معبر عن أي حاجة عامة و لكنه بيديني اشارة بسيطة لاراء الناس اللي من دايرة معارفي أو على الاقل الناس اللي من خلفيات مقاربة ليا.


اغلب الكلام على حرب مصر في اليمن ينحصر حول 3 تبريرات:
- مصر بتدفع فاتورة المساعدات السعودية أو الخليجية في الفترة السابقة بعد عزل مرسي و ده متفق مع كلام السيسي لما قال "مسافة السكة" لو فيه خطر على أي دولة عربية في اشارة منه للدفاع عن أي دولة عربية.
- مصر رايحة اليمن عشان تؤمن مضيق باب المندب حتى لا تتأثر حركة الملاحة في قناة السويس
- مصر رايحة اليمن عشان تحد من الخطر الشيعي في منطقة الخليج العربي و ده معناه.
اغلب المشاركين في استطلاع الرأي ده قالوا إن السبب الحقيقي هو السبب الاول و أنا شخصيا متفق مع الرأي ده بس للاسف الرأي ده يعني بكل بساطة إن مصر لا تمكن اتخاذ قراراتها بنفسها و لو حصل تدخل بري, مصر هتدفع تمن الفلوس اللي اخديتها من الخليج بدم الجنود المصريين اللي هيروحوا هناك و التجربة السابقة في اليمن تؤكد إن لو حصل تدخل بري, الخسائر المصرية هتكون كبيرة جدا خاصة إن القوات المصرية مش مدربة على القتال في الطبيعية الجبلية كطبيعية اليمن.
الاقلية اللي شاركت في الاستطلاع ده شايفة إن السبب هو تأمين باب المندب و ده اعتقد إنه تبرير يقوله الناس حتى لا تتحطم الصورة الجميلة للسيسي لديهم. من وجهة نظري إن هذا السبب مالوش أي أساس من الصحة عشان معروف إن باب المندب مؤمن تماما بقواعد بحرية فرنسية و امريكية بعد حدوث عمليات القرصنة البحرية الصومالية.
الاختيار التالت و هو السبب الطائفي من وجهة نظري لو أي حد شايفه سبب مقبول, فهو بكل تأكيد لا يدري خطورته لأن إذا رأينا إنه سبب مقبول, فكيف نطالب بدولة مدنية تحترم جميع المعتقدات و تحترم جميع البشر بدون النظر للاديان؟؟ كيف اري إن الحرب طائفية في اليمن و اتوقع ان تعيش الأقليات الدينية في مصر في امان؟؟ لو كان السبب طائفي, فلماذا يقف النظام المصري مع نظام الأسد العلوي (القريب من الشيعة) في مواجهة داعش السنية و إذا كان النظام المصري ضد داعش, فكيف تتحالف داعش مع مصر في التحالف العربي ضد الحوثيين الشيعة؟؟ اعتقد إن هذا التبرير القائم على الطائفية القذرة للاستهلاك المحلي لجذب تأييد المتطرفين السلفيين و لكن للاسف اري مصريين اخرين يقبلون هذا التبرير و هذا يدل على عدم ادراكهم لخطورة هذا التوجه على المصريين نفسهم قبل أي شيء آخر.
للاسف, أنا حزين جدا إن يصل الحال بمصر (اكبر دولة في المنطقة في السابق) لهذا الحال الذي يدفعها للدخول في حرب لا تعنيها من قريب أو بعيد و السبب هو سياسة الشحاتة التي لا يعرف النظام المصري غيرها لإنه لا يملك القدرة على اقرار نظام محترم يعتمد على ثروات البلد الحقيقية و الكثيرة و لكنها للاسف مهدرة و منهوبة من مجموعة من الحرامية الذين لا يهمهم غير مصالحهم الشخصية و في داهية الشعب المصري المطحون.

https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10155362734720029&set=a.10152265179420029.929001.800220028&type=1&theater

No comments:

Post a Comment