Google Analytics

Tuesday 3 March 2015

الالش المصري على صليل الصوارم

3 مارس 2015

بقالي كام يوم بشوف التريقة المصري على اغنية صليل الصوارم و بصراحة عاجبني الالش المصري على الاغنية كعادة المصريين مع أي اغنية يعملها أي اهطل, بس كنت بصراحة مش عارف اميز كلام الاغنية و قلت على الاقل لازم افهم الكلام اللي المفروض إنه عربي وانا مش فاهم أكتر من نص الكلام.
اللي قدرت أفسره بعد معاناة هو أول جملة اللي بتقول "صليل الصوارم نشيد الاباة". الاربع كلمات دول عمري في حياتي ما استخدمت أي كلمة منهم غير كلمة "نشيد" و الكلمة دي حتى آخر علاقة ليا بيها كانت أيام المدرسة و نشيد الصباح و الكلام ده (أنا عارف إني شخص قديم). بقية الكلمات عمري ما سمعتهم في حياتي العادية.
لو استرجعنا أيام المدرسة و دراسة الشعر العربي القديم (اللي كنت شايفه مالوش لازمة و كنت بكرهه), ممكن نسأل و نقول استخرج موطن الجمال في الجزء ده, تلاقي الاكلاشيه المعتاد و يقولك الجزء ده فيه استعارة مكنية حيث شبه الشاعر صوت السيوف بنشيد من يرفضون الذل و هو بهذا يريد ان يحفز المستمع للقتال بتشبيهه لصوت السيوف بالنشيد العذب في اذن الاباة.
الصراحة ده كان كل علاقتنا باللغة العربية اللي من النوع ده و عمرنا ما اتكلمنا مع بعض بالطريقة دي و اعتقد إن اغلب المصريين اللي بيسمعوا الاغنية دي مش فاهمين تلات ارباع كلماتها.
الدواعش و اللي بيحترموهم دول ناس مالهمش علاقة بالمصريين و كل علاقتهم بالمصريين هو نفس علاقتي بدراسة اللغة العربية اللي كنت شايفها ضياع للوقت وانا بحاول اطلع مواطن الجمال في كلام واحد قاعد تحت نخلة و عمال يتغزل في واحدة مش عارف يشوفها و فرحان عشان تخينة و بيوصفها بخرساء الأساور عشان الأساور اللي لابساها مش بتشخلل و هي ماشية عشان الولية كانت تخينة و الأساور ماسكة على ايدها المليانة.
اعتقد إن الالش على صليل الصوارم أكبر دليل إن المصريين مالهمش أي علاقة بالقرف بتاع داعش واللي بيحترمهم.
كملوا الش يا رجالة و يا ريت حد يخترع لنا الة زمن نشحن كل الدواعش و اللي بيحترموهم على الجاهلية يقعدوا ينشدوا صليل الصوارم مع زمايلهم البدو اللي قاعدين يتغزلوا في الولية خرساء الأساور و يريحوا البشرية من التخلف و الرجعية اللي جايبانا ورا.

No comments:

Post a Comment