Google Analytics

Wednesday 16 March 2016

لمحة من تاريخ امريكا

بتفرج اليومين علي سلسلة أفلام وثائقية عن الثورة الامريكية. الثورة دي كانت في النص التاني من القرن الثامن عشر. اللي عرفته ان شرارة الثورة دي كان قانون اصدره البرلمان البريطاني بتطبيق ضريبة علي الأوراق المستخدمة في امريكا اللي مستخدمة في الجرايد و الوثائق القانونية و غيرها من المجالات اللي بيستخدم فيها الورق. 

الأمريكان معملوش ثورة عشان الضريبة و لكنهم ثاروا عشان الإنجليز عملوا قانون يخصهم من غير ما يتاخد رأيهم و ده تم ترجمته من الأمريكان (اللي كانوا شايفين نفسهم انجليز مساويين للإنجليز في انجلترا) علي ان انجلترا بتعاملهم كمواطنين من درجة اقل و ده اللي بدأ الثورة الامريكية علي انجلترا من اجل #الحرية و #الاستقلال.

الثورة دي كانت بمثابة اعلان حرب علي انجلترا أقوي كيان في العالم في الوقت ده و دفع الأمريكان التمن غالي جداً من ارواح الأمريكان عشان يحصلوا علي استقلالهم و حرية تحديد مصيرهم بنفسهم.

الثورة الامريكية قامت عشان انجلترا عملت قانون بخصوص الامريكان من غير ما الامريكان يكون ليهم رأي فيه و ده خلي 13 مستعمرة أمريكية (كلهم في شرق امريكا) يشوفوا انهم مواطنين غير مساويين للإنجليز و بدأت الخلافات تزيد بين الامريكان و انجلترا و اللي وصلت للحرب بين انجلترا و ال 13 مستعمرة امريكية. 

الملاحظ إن المستعمرات في جنوب امريكا ماكنش في بالهم قوي الكلام ده و مكانوش معترضين على القوانين اللي اقرها البرلمان الانجليزي بخصوصهم و اغلب المناوشات اللي حدثت بين الأمريكان و انجلترا قبل اعلان الاستقلال كانت في الشمال و لم تشترك مستعمرات الجنوب في حرب علي انجلترا و اغلب المعارك كانت في الشمال. 

الملاحظ برضه إن لما امريكا استقلت عن انجلترا و ابتدي تكوين الولايات المتحدة الأمريكية في اتحاد فدرالي, انضمت ولايات الجنوب للاتحاد الفدرالي و لكن لما ابراهام لينكولن قرر انه يحرر العبيد, الولايات الجنوبية ثاروا ضد الموضوع ده عشان القرار ده هيأثر بطريقة مباشرة على أكل عيشهم و اقتصادهم اللي كان قايم بشكل اساسي على زراعة القطن و اللي كان العبيد بيمثلوا الوسيلة الرئيسية في زراعته و بالتالي تحرير العبيد فيه ضرر مباشر على مصالح سكان الولايات الجنوبية الاقتصادية بعكس الولايات الشمالية اللي اقتصادها معتمد بدرجة أساسية على الصناعة و كان تحرير العبيد شيء مفيد لأن الاقتصاد هينشط لما يكون فيه مستهلكين جدد يدخلوا السوق الأمريكي (العبيد بعد تحريرهم) و لهذا السبب قامت الحرب الأهلية بين شمال و جنوب امريكا. 

الفرق واضح بين الجنوب و الشمال في الحدثين الاهم في تاريخ امريكا. الشمال ثار ضد انجلترا عشان قيم الحرية و الاستقلال بتحديد مصيرهم بعكس الجنوب اللي ثار على الشمال عشان مصلاحه الاقتصادية اللي كانت هتتأثر بفكرة تحرير العبيد, و للاسف ده له تأثير على طبيعية الامريكان حتى الان, و ده ظاهر في التأييد الاعمي من ولايات جنوبية لمرشح الحزب الجمهوري دونالد ترمب اللي بيلعب على عنصر تخويف الامريكان بعكس ولايات الشمال اللي واقفين ضده على طول الخط. 

ثورة مستعمرات الشمال الأمريكي ضد انجلترا حققت الاسقلال و أرست قواعد المساواة في امريكا من خلال The declaration of independence (إعلان الاستقلال اللي وقعت عليه ال 13 مستعمرة في الرابع من يوليو 1776 Independence day) واللي على اساسها قدرت بقية القطاعات اللي مش واخدة حقها إنها تطالب بحقوقها بينما ثورة الجنوب ضد الشمال بسبب الضرر الاقتصادي ادي الي حرب اهلية خسر فيها الشعب الأمريكي مئات الالاف من الأرواح. 

شيء من التشابه ممكن نلاقيه في مصر. أيام ثورة يناير, أكتر مدن ثارت ضد النظام كانت المدن الساحلية و الصناعية زي السويس و المحلة و الاسكندرية و بالطبع القاهرة واللي قامت في الاساس ضد ظلم الداخلية و النظام. على النقيض محافظات الصعيد و الدلتا كانوا مش مهتمين بالثورة و الحياة كانت طبيعية في المحافظات دي طوال فترة ال 18 يوم بتوع ثورة يناير, في حين إن اغلب محافظات الدلتا و الصعيد بيشتكوا دلوقتي من ارتفاع الاسعار و غالبا حدة الاعتراض هتزيد مع الجفاف هذا الموسم اللي هيأثر بشكل مباشر على الزراعة في المحافظات الزراعية و هنشوف احتجاجات أكتر في المحافظات دي في الفترة المقبلة.

No comments:

Post a Comment