Google Analytics

Wednesday 6 May 2015

لمحة عن السياسة في كندا

6 مايو 2015

نتكلم شوية على السياسة في كندا و غالبا الكلام ده هيمشي على بقية الدول الطبيعية بدرجة أو باخري
كندا دولة رأس مالية بس تميل لليسار يعني الجزء بتاع العدالة الاجتماعية كبير و دي من وجهة نظري شيء مهم و مفيد للمجتمع ككل.
الموضوع ده بكل بساطة إن الدولة بتقدم خدمات طبيعية للمواطنين. الخدمات دي زي الصحة و التعليم و المواصلات و خدمات ترفيهية زي اماكن لممارسة الرياضة و غيرها من الحاجات دي.
غير الخدمات دي, فيه دعم مادي الحكومة بتديه للناس على حسب حالتهم الاجتماعية و المادية. يعني الأسرة اللي فيها أطفال, الحكومة بتدفع لهم مبلغ شهري على حسب دخلهم. المبلغ ده بيتحدد على حسب عدد الاطفال اللي في الأسرة و دخل الأسرة. طبعا لما الدخل بيزيد, المبلغ ده بيقل و مع الدخول العالية, الأسرة مش بتاخد أي دعم مادي.
الأحزاب في كندا زي أي حتة طبيعية فيها احزاب يمينية (محافظة) و احزاب تميل لليسار (غالبا بتكون أكتر ليبرالية من الأحزاب المحافظة).
الأحزاب المحافظة ليها فكر بخصوص الاقتصاد و رؤيتها بتكون غالبا تتمحور حولين تقليل الأعباء عن القطاع الخاص على أساس إن لما القطاع الخاص مكسبه يزيد (عن طريق تقليل الضرائب عليه مثلا), البيزنس يكبر و يحتاج عمالة أكتر و بكدة يزيد الطلب على العمل و البطالة تقل و ناس أكتر تشتغل و يستهلكوا أكتر فعجلة الاقتصاد تدور.
على الناحية التانية, الأحزاب اللي تميل لليسار, رؤيتها للاقتصاد مختلفة شوية و تنحاز للعامة من الشعب و بتزود الضرائب على القطاع الخاص و المواطنين اللي دخلهم عالي (طبعا الضرائب تصاعدية على حسب الدخل) عشان يبقى معاها ميزانية أعلى و تعرف الحكومة تقدم خدمات و دعم أكتر المواطنين.
دايما في جدال بين الطرفين دول و كل واحد شايف إن رؤيته هي الصح. الواقع الموجود في كذا بلد و بالرجوع للاحصائيات اللي اتعملت على بلاد مختلفة, بنلاقي إن سياسة الأحزاب المحافظة في الاقتصاد بتؤدي لحاجة مش ظرفية و هي إن الغني بيزيد غني و الفقير بيزيد فقر عشان اتضح إن لما الحكومة بتقلل الضرايب على القطاع الخاص, صاحب العمل بيفرح بالفلوس الزيادة اللي جاية ليه و مش بيكبر شغله أو الزيادة في شغله مش بتكون قد الزيادة في سوق العمل.
أكتر ناس بتكون مع الأحزاب المحافظة هي الناس اللي دخلها عالي و أصحاب البيزنس بس عشان الناس دي نسبتهم أكيد اقل من عامة الشعب اللي دخله مش عالي, فبيكون حظ الأحزاب اللي بتميل لليسار أعلى من الأحزاب المحافة.
الفرق التاني ليه علاقة شوية بالاخلاق يعني مثلا المحافظين بينحازوا لناس على حساب ناس تانية زي مثلا المهاجرين اللي بيحاولوا يقللوا من اعداد المهاجرين الجدد بعكس الأحزاب اللي تميل لليسار اللي بتحاول تكسب الناس دي في صفها.
الأحزاب المحافظة بتقول انها بتحاول تحافظ على الاخلاق و العادات الكويسة و بيحاولوا يكسبوا تعاطف عامة الناس بالطريقة دي (حاجة كده شبه الأحزاب الاسلامية في مصر اللي بتخوف الناس من ضياع الهوية و الحاجات دي) و فعلا ناس كتير من العامة بتقف معاهم عشان السبب ده و غالبا بيكون الناس دي عايشة في قرى و مدن صغيرة مفيهاش ثقافات و اجناس مختلفة بعكس المدن الكبيرة اللي فيها ثقافات و اجناس مختلفة و بينحازوا للأحزاب التانية اللي بتشجع ال Multiculturalism (تنوع الثقافات).
دي معلوماتي اللي ممكن متكنش دقيقة قوي بس ده اللي وصلت له بعد كام سنة هنا في كندا. الموضوع كله بيدور حولين الفلوس في الاخر و المميزات اللي ممكن يكسبها الفرد من الحزب اللي بيدعمه.

No comments:

Post a Comment