Google Analytics

Friday 1 May 2015

ليه مش بتعلق على الاحداث اللي بتحصل في مصر كتير زي زمان؟

1 مايو 2015

كذا واحد اعرفه سألني في الفترة الاخيرة ليه بطلت اكتب زي زمان و بقيت بتكلم في حاجات مختلفة و سيبت التعليق علي الأحداث المختلفة اللي بتحصل في مصر زي ما كنت بعمل قبل كده.

الإجابة بكل بساطة اني مكنتش فاهم قوي الناس ازاي بتتفاعل مع الأحداث اللي بتحصل بطريقة تبان علي انها بلادة للي شايف ان الحاجات دي كوارث و بعدين مع مرور الوقت اكتشفت ان اغلب الناس دي مش فارق معاها حاجة طالما مفيش ضرر مباشر عليها حتي لو الضرر ده تأثيره بطيء و مميت علي المدي الطويل ده غير ان لما بيحصل لها اي حاجة وحشة، بتفسر ده علي انه اختبار من ربنا او اي تفسير هلامي مربوط بالدين عشان يحس ان اللي بيحصل ده عادي خاصة ان كلام الناس اللي بيثقوا فيهم من رجال الدين بيأكد علي الموضوع ده و بالتالي اي كلام من ناس عادية حتي لو منطقي مالوش مكان عند الناس دي.

اللي وصلت ليه بعد وقت ان كلامنا مش هيغير اي حاجة و ان التغيير هيحصل هيحصل بس هيحصل عن الطريق الصدام و العنف و الدم و ده حاصل حاليا و مع الوقت تحكم الدولة في أمور البلد بيقل و ده حاصل حاليا و حدة الصدام بين الأطراف هتزيد مع الوقت لغاية ما الناس تفهم ان الحياة في صراع مالهاش اي فايدة و ده طبعا بعد ما حمقة الدين تقل و يظهر تيار علماني قوي يعرف يكسب ناس جدد في صفه و يقل المعسكرين الديني و العسكري و طبعا ده مش هيحصل بسلاسة و هيكون فيه شد و جذب كتير و مع مرور الوقت هتتحلل الدولة المعفنة الموجودة حاليا.

انا شخصيا استفدت علي المستوي الشخصي من كل اللي بيحصل ده لإن اللي حصل و بيحصل ده خلاني ابص علي الحياة بمنظور مختلف و ابتديت اشوف حاجات كتيرة مكنتش واخد بالي منها قبل كده و ساعدني كل ده علي تغيير اسلوب حياتي و نظرتي للاشياء.
معرفش اذا فيه اي حد بيستفيد اي حاجة من اللي بكتبه بس اللي متأكد منه ان اللي بكتبه مفيد اكتر للناس اللي مشتركة معايا في الفكر عشان ده بيحسسهم و بيحسسني اننا مش لوحدنا في الحياة و ده بيدي دعم معنوي مفيد للإنسان.

دوري و دور الناس اللي زيي انها زي ما بتكتب علي مواقع التواصل الاجتماعي انها تحاول تحرك الدنيا في الاتجاه التالت (لا ديني لا عسكري) و كل واحد علي قد اللي يقدر عليه يعني اكيد الشخص اللي بره مصر هيكون دوره مختلف عن واحد في مصر. انا و مجموعة من الأصدقاء في المكان اللي عايشيين فيه بنحاول نعمل حاجة مفيدة ممكن في المستقبل يكون ليها قيمة و نعرف نوصل للناس في كندا ان مصر فيها تيار تالت بيحاول يظهر في مصر يقف قدام التيارين الوسخين اللي موجودين حاليا.
طبعا اغلب اللي هيقرا الكلام ده ممكن يعتبرني انسان خيالي حالم عايش في عالم مش موجود بس انا شخصيا بستفيد و اعتقد ان وجودي ممكن يفيد غيري بأي شكل من الأشكال و في الاخر كل واحد هو قطرة في محيط ماشي في اتجاه التغيير الإجباري اللي محدش هيعرف يوقفه.

اخيرا، انا شايف اني كمسيحي مش راضي عن اللي بيحصل في مصر لازم اتكلم و أوضح موقفي بصراحة عشان اغلب الناس متخيلة ان كل المسيحيين راضيين عن اللي بيحصل ده مع اني متأكد ان ده كلام فارغ و اعرف مسيحيين كتير غير راضيين بس بيخافوا يعلنوا ده عشان منظرهم قدام بقية الناس ميتأثرش بس من وجهة نظري لازم يكون مفهوم للجميع ان المسيحيين مش كتلة واحدة ماشية ورا مجموعة من الناس او بتاخد رأيها من اي حد.

https://www.facebook.com/fkhair/posts/10155491754515029?pnref=story

No comments:

Post a Comment